איסור כתיבת פסוקים וברכות על טלית ובכלל

יש לנו בקשות בין אם בהדפסה על בד או בשיבוץ קריסטלים על בד ובין אם לרקום פסוקים על טלית או כתיבת ברכה על עטרה לטלית וכן רקמת פסוקים על פרוכות וכתיבת ברכות התורה על מטפחת לספר תורה ועל מוצרים שונים בתחום היודאיקה והאפנה.

אין שום היתר לכתוב פסוקים או ברכות על מוצרי יודאיקה, טליתות, עטרות, כיסויי טלית ותפילין.

בשנים האחרונות אנו רואים תופעה מדאיגה ולא נכונה של זילזול בכתיבת פסוקים או ברכות על כל מני מוצרים והכל "מוכשר" למכור למרות שזה נוגד את ההלכה.

1 כתיבת פסוקים על טלית אסורה היות והציצית נחשבת תשמיש מצווה ואין בה קדושה פיזית (כמו בתפילין/ מזוזה) ולפיכך מותר להכנס עם טלית מצוייצת לבית הכסא ואף להשתמש בה כמצע או להתכסות בה כשמיכה אבל כאשר כותבים פסוקים בהדפסה על טלית או רקמה על טילת או שיבוץ קריסטלים ואבני חן על טלית או על עטרה או בכל דרך אחרת וכותבים פסוקים, זה כבר הופך את הטלית לדבר שיש בו קדושה ועקב כך אסור כבר להשתמש בטלית באותה צורה שחלילה פסוקי התורה לא יבואו לידי זלזול הן מבחינת הפסוקים עצמם והן מבחינת מחלוקת גדולה על קדושת הכתב עצמו (ובמידה ונכתבו הפסוקים בכתב אשורי = כמו של ספר תורה זו ממש בעיה גם אם זה לא פסוק!)

2 אסור לכתוב את שם ה' בשום צורה שהיא פרט על קלף ובמקום הצורך כגון ספר תורה, תפילין, מזוזות וגם אז כותבים את שם השם בקדושה ייתרה ובחומרה שלא יהיה מצב חלילה לעבור את ציווי הבורא "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהוָה אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא." (שמות כ, פסוק ו) ואם לשאת את שמו הדבר מתייחס אז על אחת כמה וכמה לכתוב או למחוק את שם ה' הקדוש הדבר אסור בהחלט ואם הוא נרקם או הודפס על בד אז זה גם איסור כפי שכתבנו שלא כותבים סתם את שם ה' אלא זה בטוח יגרום ששם ה' ימחק לאחר זמן וזה כבר זלזול וודאי, לכן יש ממש איסור לכתוב במלואה את הברכה של הטלית על הטלית עצמה או על העטרה)


מדוע אסור לכתוב על טלית או על עטרה פסוקים או ברכות?

ראשית נקדים שראוי לכל אדם שיעשה לו רב ומורה הלכה שיתייעץ עימו לכל פעולה הן שתהיה לו דעת תורה בחייו והן כדי שלא יעשה על דעת עצמו דברים לא נכונים או יחשוב מליבו ולפי חשבונותיו מה נכון ומה לא, כפי שמופיע פעמיים במסכת אבות בפרק א', משנה ו' וכן במשנה ט"ז

שנית מבחינה הלכתית הרמב"ם נשאל בסימן רסח בדבר "טלית אשר בחר אותה בן אדם לציצית, ורקם שוליה במשי בשוליה פסוק"

תשובת הרמב"ם לעניין רקמת פסוק על טלית: "זה המעשה הוא חטא ואינו מותר בשום פנים."

(להמשך קריאת כל התשובה ועוד פוסקים והרחבות בעניין ראה בהמשך קישור על "איסור כתיבת פסוקים לקישוט"

וכן הובא בשולחן ערוך להלכה "אסור לרקם פסוקים בטלית מפני שהטלית לבסוף תיזרק לאשפה, ועמה הפסוק." (שו”ע יורה דעה, סימן רפג הלכה ד)

והסביר הטורי זהב שם, שאיסור זה הוא משני טעמים: א. כי אסור לכתוב פסוק אחד. ב. ועוד לפי שהטלית אף על פי שיש בו ציצית הם תשמישי מצווה ולא קדושת הגוף, ועל כן יכול לזלזול בה ובפסוקים הכתובים אשר מעלים את קדושתה, וכן ראה בשפתי כהן שם.


וכן פסק הגרי"ש אלישיב זצ"ל (קובץ תשובות ח"א, סימן קטו) שאין לכתוב פסוקים בעיתונים ובפרסומות, ולכאורה כמו כן יש להימנע מכתיבתם בהזמנות חתונה.

כך גם הרב משה פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אגרות משה יו"ד, ח"ב, סימן קלה) כתב שבעצמו נזהר תמיד שלא לכתוב שום פסוק בהזמנות ששלח, וכותב שכך ראוי לנהוג.


למי שרוצה ממש להעמיק ולראות את כל השיטות והאם בכלל מותר לכתוב בכתב אשורי (כתב של ספר תורה, תפילין, מזוזות, מגילות) או האם הכתב המרובע שלנו מוגדר אשורי או שלא ומה מותר ואם בכלל ובאיזה תנאי לכתוב בכתב אשורי והיכן ועל מה, כל התשובות במאמר אחד מאוד מושקע ומיוחד בקישור הבא על האם מותר לכתוב בכתב אשורי פסוקים


סטודיו מהדרין מלווה ע"י פוסקים מכל הזרמים שבודקים כל רעיון ופעולה כדי שכל מעשינו יהיו לשם שמים ללא שום רבב ואכן יהיו כשמם - למהדרין!